Ilustracje w książkach dedykowanych dzieciom są nader istotne, a nawet niezbędne. Nie tylko wzbogacają one tekst, ale także kreują wyjątkową atmosferę danej lektury. Ponadto, jako przejaw sztuki, rozwijają w dziecku poczucie estetyki i wrażliwości na piękno. Ilustratorzy uzupełniają treść tekstu i jednocześnie ułatwiają jego percepcję, w żaden sposób nie ograniczając wyobraźni małego czytelnika.
Na zajęciach uczniowie mieli okazję zapoznać się z rozwojem ilustracji na przełomie wieków i przyjrzeć różnym rodzajom współczesnych ilustracji. Ponadto mogli też wykazać się literacko i plastycznie.
Na spotkaniu wykorzystano plansze wystawy, prezentujące ilustracje Štépána Zavřela, do których przewrotnie dzieci miały za zadanie napisać własny krótki tekst literacki. Dzieci wybornie poradziły sobie z tym nie lada trudnym poleceniem, tym bardziej że zaprezentowane ilustracje miały wyjątkowo artystyczny charakter. Kolejnym ćwiczeniem było zilustrowanie fragmentu wiersza pt. Wiosenne porządki. W ten sposób powstała bogata szata graficzna wybranego utworu, zaprojektowana i wykonana w czterech technikach: malowana farbami, szkicowana ołówkiem, wyklejana papierowym kolażem oraz jako plastelinowa kompozycja.