Data wydruku: 2024-11-21 17:33:31

Dom Kultury w Ozimku

e-mail: sekretariat@dk.ozimek.pl www: dk.ozimek.pl

IMPREZY TEATRALNE

Ważniejsze imprezy o charakterze teatralnym, realizowane przez teatr Fieter. 

Należeć będą do nich cykle imprez o charakterze jubileuszowym, realizowane we współpracy z sekcją plastyczną Justyny Wajs, zaprzyjaźnionymi muzykami, plastykami lub zespołami teatralnymi, dwie edycje Defektu Teatralnego tworzonego w Londynie oraz kolejne edycje Ozimskiej Nocy Teatralnej, na którą zapraszane są najciekawsze teatry offowe działające w kraju.

NOCNIK TEATRALNY. IV Ozimska Noc Teatralna

Dzbanek z czarnej glinyteatru PID/GIN z Krakowa, nieszablonowy spektakl na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego „Balladyna”, wykonany przez dwie aktorki: Joannę Gałdecką i Karolinę Kogut, którego adaptatorem i reżyserem jest amerykański twórca Glen Cullen. Spektakl otrzymał I nagrodę indywidualną oraz nagrodę Publiczności podczas tegorocznej edycji Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju.

Spektakl wykorzystuje materię teatralną stworzoną przez J. Słowackiego w dowolny, inteligentny sposób, wyciągając na plan pierwszy najbardziej istotne znaczenia, przeżywając po wielokroć te same sceny w różnych, krańcowo odmiennych konfiguracjach. Aktorki bezustannie wymieniają się rolami, odgrywają- czasem w kilku subtelnych gestach zaś innym razem z użyciem komediowej szarży- zmienność nastroju i kolei losu obu protagonistek i kilku najbardziej istotnych postaci dramatu. Spektakl skrzy się od pomysłów inscenizacyjnych, jest pomysłowy i nowatorski w stosunku do romantycznej tradycji teatralnej. Korzysta z niej, wzbogacając o pewne współczesne wnioski, natomiast nigdy owej tradycji nie burzy bezpowrotnie.

Krakowski teatr PID/GIN gości w Ozimku po raz pierwszy.

 

Mąż i żona” wg komedii Aleksandra hrabiego Fredry, w brawurowym, prześmiesznym, nowoczesnym i niesamowicie uroczym wykonaniu Kompanii Teatralnej MAMRO z Warszawy. Spektakl otrzymał nagrody: Jury Młodych na tegorocznym „Odeonie”, II Nagrodę oraz dwie nagrody aktorskie na „Galimatiasie w Teresinie, Grand Prix Międzynarodowej „Pro-contry” w Szczecinie oraz II Nagrodę zespołową w Horyńcu- Zdroju.

Trudno o bardziej jaskrawy przykład na to, jak świeże, trafione i autentycznie zabawne może być współczesne widowisko oparte na utworze, który powinien się zestarzeć i być współczesnym całkowicie nieprzydatny. Mamro realizuje swój spektakl w sposób, który zdumiewa. Jednocześnie zachowuje podstawę fredrowskiej komedii, jej język i typowe, na pozór zwietrzałe chwyty fabularne, tworząc przy tym widowisko nowoczesne, pięknie i w naturalny sposób mówione, kipiące erotyzmem, który jest tutaj siła napędową fabuły. Akcja spektaklu umieszczona jest w łóżku i nie opuszcza go dalej, niż o przysłowiowy krok aktora. Męsko- damski galimatias, gierki, miłostki i uniki otrzymują w spektaklu zabójcze tempo, wdzięk wykonania i rozżarzoną do czerwoności atmosferę flirtu.

Grupa gościła w Ozimku podczas pierwszej edycji Nocy Teatralnej z komediowym widowiskiem „Epopeja”.

 

Rok 1913Teatru From Poland z Częstochowy i Mysłowic to tragikomiczne spotkanie z nieistniejącym już światem, spektakl jak najbardziej retro, z jeszcze bardziej istotnym spojrzeniem na rzeczywistość dnia dzisiejszego. Wykonany przez trójkę aktorów: Wojciecha Kowalskiego, Pawła Zieglera oraz Izabelę Walczybok, napisany i wyreżyserowany przez Jarka Filipskiego.

Założeniem spektaklu jest stosunkowo prosty przekaz- uczynić to, co stare i zwietrzałe, co może być rozpatrywane jako ramotka nikogo dziś nie interesująca- uczynić to wszystko czymś szalenie istotnym, bieżącym i przerażającym. Przedstawienie jest rozbite na dwa niezależne od siebie byty. Pierwszym są przygody (chyba to właściwe określenie), dwóch burleskowych i nieudanych aktorów marzących o sławie oraz sztuce innej niż cokolwiek dotąd stworzono. Komiczne pogaduszki i żenujące slapstickowe numery zajmują groteskową część spektaklu. Tu dowcip, tam trzeba się uchylić przed kopniakiem, taka sztuka, chciałoby się powiedzieć. Uzupełnieniem ich beztroskiego bytowania jest partia symboliczna, melancholijna i zwiastująca cokolwiek niedobrych rzeczy, nie wiadomo zresztą początkowo- jakie właściwie. Zagrana jest przez kobietę i potraktowana w warstwie inscenizacyjnej jako niepokojący przerywnik w beztroskiej sztuce. Nastrój spektaklu przez długi czas pozostaje niewzruszony, bywa komediowo, bywa sielsko, bywa i inteligentnie. Z czasem jednak atmosfera ulega zmianie, kończy się retro, a zaczynają stosunkowo niewesołe analogie do sytuacji, w jakiej tkwimy tu i teraz, przeszło 100 lat od czasu, w którym umiejscowiona jest akcja spektaklu. O tym, jak blisko bywa od karnawału i beztroski do rozpaczy i nieszczęścia mówiono tam i ówdzie z różnym skutkiem. Spektakl Teatru From Poland mówi o tych sprawach w sposób, który przyjmujemy ze ściśniętym gardłem.

Teatr From Poland gościł w Ozimku podczas drugiej edycji ONT.

 

Padamme, padammeteatru Ecce Homo z Kielc. Spektakl oparty jest na wątkach „Oddziału chorych na raka” Aleksandra Sołżenicyna, stanowi przejmujące studium choroby zestawione mikrokosmosem radzieckiego szpitala. Autorem adaptacji i reżyserem spektaklu jest Marcin Bortkiewicz.

W uwodzącej wizualnie realizacji kieleckiego teatru na plan pierwszy wysuwa się konieczność pośpiechu, brak możliwości odwleczenia w czasie czegokolwiek: wiążących decyzji, przewartościowania życia, moralnych dylematów, wreszcie miłości. Zarówno pacjenci, jak i personel szpitala mają przed sobą zbyt mało czasu na pozostawienie życia samemu sobie. Życia ze skróconym terminem ważności. Choroba dzisiaj dotyka pacjentów, jutro lekarza lub pielęgniarkę, nikt tu niczego nie wybiera, prócz niej właśnie. Trzeba zawczasu przytulić się do drugiego człowieka, wybaczyć to, co dotąd było niewybaczalne, podarować uśmiech. Przedstawiciele aparatu państwowego oraz opozycji jednakowo umierają, tak samo cierpią i podobnie mało czasu mają przed sobą. Mężczyźni kochają kobiety, kobiety kochają mężczyzn. Tak jak w życiu, tylko krócej.

Teatr Ecce Homo gościł w Ozimku podczas trzeciej edycji ONT z monodramem „Gracz” wg. Fiodora Dostojewskiego.

 

KONCERT DUETU BOW

Specjalnym punktem tegorocznego Nocnika Teatralnego jest z cała pewnością występ zespołu BOW, uczestnika programu Must Be The Music. Wokalistką grupy jest pochodząca z Ozimka Maria Spólna (wokal, piano), której towarzyszy Tomek Matusiak (perkusja). Grupa istnieje od 2012 roku, ma w swoim repertuarze soulowo hip-hopowe rytmy i różnorodne stylistycznie piosenki, w których odnajdziemy elementy popu, jazzu i akustycznego rocka. Debiutancki album duetu ukaże się już w czerwcu tego roku. Dwuczęściowy koncert grupy został przygotowany specjalnie z myślą o widzach i uczestnikach ONT.

WERNISAŻ WYSTAWY LALEK SCENICZNYCH TEATRU ANIMACJI SANMUN

Wystawa lalek scenicznych została przygotowana przez ozimski Teatr Animacji SANMUN. Składają się na nią lalki, maski oraz stroje wykonane przez członków tej grupy. W kolekcji można zobaczyć zarówno elementy scenograficzne z poprzednich spektakli teatru, jak i te, wykonane na potrzeby najnowszych prezentacji. Grupa istnieje od dwóch lat i prowadzona jest przez Martynę Konowalik, która oprócz przygotowania wystawy wraz ze swoim zespołem, była jedną z głównych organizatorek tegorocznego Nocnika.

 

Tegoroczne ozimskie święto teatralne zostało przygotowane przez Dom Kultury, Urząd Gminy i Miasta Ozimek oraz członków teatrów Fieter i KTO? Oprócz koncertu w sali kameralnej, imprezie towarzyszy również wystawa prac plastycznych. Po raz pierwszy zdecydowano o darmowych wejściówkach, zarówno na spektakle, jak i koncert.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

w ramach Programu Operacyjnego Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska 2007-2013

PRZEKRACZAMY GRANICE.

Projekt pn. „Kulturalnym szlakiem pogranicza” realizowany jest w partnerstwie: Gmina Ozimek-Mesto Rymarov

patronami medialnymi imprezy byli:

NOWA TRYBUNA OPOLSKA

RADIO OPOLE

RADIO DOXA

Organizatorami imprezy byli:

Urząd Gminy i Miasta w Ozimku

Dom Kultury w Ozimku

Fotografie: Agnieszka Jarocka